Ånge-ärendet vittnar om vad regeringens ”arbetskraftsinvandring” egentligen är

När jag inför min egen medverkan lyssnade på debatten om de som nyligen blev utvisade från Ånge (läs för övrigt denna Sanningen om utvisade armenska familjen i Ånge för bakgrundsinfo om detta fall) blev det oerhört tydligt.

Först lite bakgrundsinfo om denna familj:

Familjen Arustmjan/Danielian i Ånge har varit illegalt i Sverige i tio år. De saknar alla asylskäl och har överklagat i alla instanser som är möjligt, ljugit om allt de har förmått, förfalskat alla typer av material de har kunnat, sökt asyl igen efter att man hållit sig undan tills preskriptionstiden gått ut efter den första utvisningsdomen, och sedan efter att återigen ha fått avslag stannat illegalt sedan dess.

Familjens alla asylärenden har bearbetats blixtsnabbt (1-2 månader), så där finns inte heller något att klaga på, och all övrig tid, d.v.s. efter att ha drivit otroligt kostsamma processer i alla överklagandeinstanser som de bara har kunnat hitta, har de alltså bara stannat i Sverige illegalt.

Här även alla datum för familjens asylärenden hos svenska myndigheter, direkt från Migrationsverket:

  • 02-09-06 Ansökan om uppehållstillstånd
  • 02-11-05 Avslag från Migrationsverket
  • 02-11-21- Överklagas till Utlänningsnämnden (Då fanns ännu inte systemet med migrationsdomstolar)
  • 03-05-15 Ej bifall från Utlänningsnämnden. Beslutet vinner laga kraft.
  • 05-02-14 Utvisningsärendet överlämnas till polis
  • 05-08-31 Ansöker uppehållstillstånd i Sverige igen.
  • 05-10-03 Avslag från Migrationsverket
  • 05-10-25 Överklagar till Utlänningsnämnden
  • 05-11-15 Ärendet återförvisas till Migrationsverket
  • 06-05-02 Avslag från Migrationsverket
  • 06-05-24 Överklagas till MD (Migrationsdomstol/Förvaltningsrätten)
  • 08-02-20 Ej bifall MD
  • 08-04-07 Ej prövningstillstånd Migrationsöverdomstolen (Kammarrätten)
  • 08-05-25 Utvisningsärendet överlämnas till polis

Som man kan se behöver systemet för överklagande göras om i Sverige men det får jag återkomma till. När de trots att de undanhållit sig, överklagar gång på gång, ändå av liberala Migrationsverket utvisas, vad säger deras vänner i Ånge då att de ska göra? Jo, utnyttja regeringens arbetskraftsinvandring. I SVT Debatt diskuterade de att modern i familjen ska få ett jobb på ICA och därigenom kan hon ta hit resten av familjen. Detta förfarande avslöjar väldigt tydligt vad regeringen så kallade ”arbetskraftsinvandring” egentligen är; en ny (motor)väg in för invandring – inget annat.

1. Det är för det första inte så att Sverige behöver Ånge-familjen kompetens för att jobba på ICA, utan det är snarare så att någon annan i landet istället inte kan ta detta jobb. För svensk vidkommande är det med andra ord ingen ekonomisk fördel att anställa morsan i familjen så att hon kan flytta till Sverige utan snarare en ekonomisk belastning eftersom en arbetslös i Sverige därmed fortsatt blir arbetslös, d.v.s. en undangträngningseffekt.

2. Först efter att de blivit utvisade kommer detta jobb på tal – men inte som ett argument för att komma förbi en arbetskraftsbrist – nej utan som ett argument för att för invandra till Sverige – med hela sin familj givetvis, som kostar skattebetalarna pengar. Arbetskraftsinvandringen används med andra ord som ett svepskäl för att invandra. Migrationsverket kan ha följande reklamskylt: ”Får du inte asyl eller av andra skäl uppehållstillstånd? Få det genom arbetskraftsinvandringen istället! Ta med hela familjen och strunta i att andra i Sverige stannar kvar i arbetslöshet. Observera, endast en i familjen behöver ”arbeta’”.

3. Skapades jobbet enbart för att få hit dem igen (vilket det onekligen låter som)? Ja, då är det inte ens arbetskraftsinvandring, utan fusk med systemet för fortsatt massinvandring.

Hela situationen, sett till ärendets bakgrund, de många turerna med att ha undanhållit sig från utvisningsbesluten och därefter det plötsliga jobbet på ICA vittnar om precis det vi sagt om regeringens s.k. ”arbetskraftsinvandring”; det är bara ytterligare ett nytt ord för den fortsatta massinvandringspolitiken som Alliansen för med ökad iver.

122 svar

  1. Sanningen kommer alltid fram till slut, hur ska nu Reinfeldt ljuga sig ur detta ?
    http://svenssonsfunderingar.wordpress.com/

  2. Det var intressanta upplysningar! Men jag saknar information om familjens historik från de första två åren i Sverige. Enligt medierna har den bott här i elva år, alltså från år 2000. Vad gjorde familjen under åren mellan 2000 och 2002? Var de illegala flyktingar i landet då?

    Kanske vet Kent Ekeroth eller någon av den här bloggens läsare mer?

  3. uttrycket ”die dumme schweden” tas till nya höjder.

    Finns inte ett enda land i hela världem förutom Sverige där dumheten, flatheten och ynkryggheten vuxit sej så starka.

    Du milde tid !

  4. Det mest horribla är att merparten av ”foket” i riksdagen pratar sej varma för dessa ”stackars flyktingar” medan media hejar på.

    Rena dårhuset !

  5. Genom det offentliga förtigandet i medierna av ”obekväma” fakta i frågor av det slaget gör man indirekt även barnen till politiska slagträn. De blir också den mest lidande parten som följd av föräldrarnas omdömeslösa förtröstan på den svenska Godhetskören.

  6. Medierna har en stor skuld i barnens lidande i den här historien. Om de svenska journalisterna i någon mån hade släppt något på sina ideologiska och politiskt korrekta skygglappar hade svenska folket redan från början kunnat få en mer balanserad och saklig information. Då hade barnen troligen sluppit mycket av de uppslitande känslorna vid avvisningen från Sverige.

    I det här omstridda fallet har såväl medierna som föräldrarna fungerat i en slags märklig symbios. Den tycks ha haft som ett outtalat syfte att skapa sympatier och gråtmilda rubriker för den här familjen, oavsett hur det har förhållit sig med fakta och verklighet i fallet. Med facit i hand har bägge parterna gjort barnen en rejäl björntjänst.

  7. SVT bryter mot objektiviteten. Det här är inte objektivt, och det passade man på med att ta innan man tar debatten med Kent Ekeroth för att framställa honom som extra otrevlig och osolidarisk.

    Det här måste väl ändå kunna anmälas så att SVT får sig en läxa?

    • Jag önskar att en sådan anmälan till Granskningsnämnden (GRN) skulle leda till en fällning av det här programmet. Dessvärre är det i det närmaste helt ogörligt att få GRN med sig.

      Även de mest uppenbara bristerna i saklighet, balans och opartiskhet brukar nästan alltid passera den här instansen utan åtgärd. GRN hänvisar i de här fallen ofta till att enskilda program får avvika från gängse krav av det här slaget.

      Men man får då komma ihåg att GRN består av en samling politiskt korrekt valda ledamöter. Därmed mäter de olika frågor och åsikter utifrån deras egna politiska uppfattningar. GRN är en skeninrättning som bara ytterligare befäster att Sverige är en demokratur.

  8. Det är imponerande hur Ekeroth kämpar och vrider på det här till att kritisera att Sverige varit för loose i sin politik. Och att stryka under att dom varit här illegalt. Problemet i det här fallet är inte att de här människorna tvingades leva här illegalt och drittla hit o dit med ansökningar i vårt på det sättet usla system. Problemet är att dom inte fick asyl från första början.

    Hur o hur kan man i sådant här fall fokusera på att regeringens invandringspolitik är dålig? Det är ju fan barn som blir drabbade. Barn som är födda i Sverige och inte kan något annat språk.

    Herregud. Nu måste jag säga att jag blir överraskad av rasisters hjärtlöshet. Jag hade en tanke om att rasisterna som ni innerst inne var goda människor men hade svårt sortera och filtrera er dagliga frustration.Och ni andra hejar på. Har ni boots och brun uniform på er medan ni skriver ? Var tog all hejd vägen?

    • Bob, har du missat att Sverige fortfarande har världens kanske mest generösa invandrings- och flyktingpolitik? Har du missat att Sverige inte på flera decennier har klarat av den stora mängden av invandrare och flyktingar, med resultat att de bildar stora isolerade enklaver i många storstadsförorter?

      Den stora hjärtlösheten i sammanhanget står den svenska massinvandringspolitiken och deras naiva supportrar bland medier och folkvalda. De har under flera decennier blundat för de mest uppenbara bristerna med invandring och flyktingar. Det handlar om en slags beröringsskräck inför obekväma fakta.

      Sverigedemokraterna vill ha en ansvarsfull invandringspolitik. Partiet vill att invandringen ska ligga på ungefär samma nivå och utifrån samma kriterier som hos våra nordiska grannländer. Utifrån din märkliga, för att säga helt felaktiga, definition av ordet ”rasist” skulle du och dina meningsfränder ständigt demonstrera med antirasistplakat utanför ambassaderna för bland annat Finland och Norge.

      • Tycker du det är relevant i det här fallet? Ekeroth vill göra politik av lidande barn. För ja, det är barn som får lida i det här fallet. Jag bryr mig inte om deras föräldrar ens var ultranazister. Barnen är födda här och har inte gjort något fel.

      • Tro mig. Kent har gjort politik av värre saker än så under sina år….

    • Det är ju barn som blir drabbade över hela världen. Har du sett bilderna på de utmärglade stackars små barnen som inte har mat för dagen?

      Är det vårt fel? Svenskarnas?

      Tja, vi kanske ska inskränka det lite för du har ju själv inte råd att försörja alla de här ungarna, men skyll gärna på SD!

      Stöveltrampande nazistsvin! Det finmns ungar över hela världen som svälter… Och allt är ert fel!

      Nej, SD har inget ansvar i det, men dina kompisar har faktiskt. Det är ju de som är muhammedankramare, och dessa svältande ungar du kan se överallt i u-världen är ofta resultatet av muhammedansk aggression mot en oskyldig befolkning.

      • Jag ställer samma fråga igen, är det relevant? Nej det är itne det.

        För det första så gör inte två fel ett rätt. Att barn lider över världen är väl inget argument för att vi inte ska ta hand om det vi kan? (vilket vi absolut kan i det här fallet)

        Och för det andra, återigen, Ekeroth vill göra politik istället för att fokusera på sakfrågan här.

        Jag är faktiskt lite förvånad över utspelet ändå. Eftersom Ekeroth så ofta vill framställa sig som en islamkritiker och inte en främlingsfientlig person. Men här avslöjar han sig själv så att säga.

        En sak till förresten… det gagnar varken dig eller någon av er andra anhängare här att kalla mig saker som muhammedkramare, svenskhatare osv. … Det är bara pinsamt. Det stämmer inte och jag tar inte åt mig det minsta. Så ni förminskar bara er själva och era ord med sånt trams. Samt sätter en ännu värre stämpel på SD-anhängare som lågintelligenta.

      • Jag vet inte om just du är lågintelligent eller bara okunnig. Det är i så fall förståeligt om du är det senare då massmedia tiger om hur vi har det i samhället, men jag tycker ändå att det är din plikt att sätta dig in i det här eftersom du så gärna debatterar.

        I Malmö har man dragit ner på sjukhusvården för att det inte finns pengar. Kevin, en liten pojke 4 år dog av vattkoppor i brist på vård, men för all del, han var ju bara svensk. Han tillhör ju inte svart-arierna!

        Samtidigt flyger de hit jihadister från Libanon för att ge dem vård och med påföljden att personalen trackasseras och hotas av dessa ”patienter” från medeltiden.

        I det ena åldringsboendet efter det andra vansköts de åldringar som har byggt upp landet, för det finns inte pengar till personal, men för all del, de är ju bara svenskar. Äldre kolonisatörer får däremot ett fint välkomnande på betydligt bättre ålderdomshem.

        Idag finns det närmare en miljon fattigpensionärer. De har blivit bestulna på sina pensioner för de ska gå till att försörja kolonisatörerna från medeltiden. Svenska pensionärer får då finna sig i att deras livsbesparingar till sin pension blir konfiskerad, för de är ju bara svenskar.

        Idag sitter du och blir upprörd över att illegala invandrare förpassas härifrån och påstår att det hela är det rasistiska svenska folkets fel att ungarna inte får rota sig någonstans. Men enligt mitt demokratiska sätt att se det så är det deras egna föräldrars fel, eftersom man måste få lov att ta individuellt ansvar för sitt liv.

        Dessutom resonerar du som en kriminell!

        Det är bara att ta det som går att ta. VÄLKOMMEN IN TILL SJUKLÖVERN(nn)!

    • Jag tror det är dags för dig att du vänder dig till migrationsverket och lär dem deras jobb…
      De har fått två utvisningsbeslut men ändå hållt sig kvar, det är ingen som tvingat de till det, de har valt att inte samarbeta.

      I övrigt smälter du in bra i mängden, med ett – som hos de allra flesta i dessa dagar – reflexmässigt och så förutsägbart språkbruk. Det har etablissemanget lyckats bra med, det måste man ändå ge dem.

      Rasist – check
      Hjärtlöshet – check
      Bruna plagg – check

      Du är en god samhällsmedborgare, helt enkelt.

      • Du läste nog inte vad jag skrev ordentligt. Jag citerar mig själv:

        ”Problemet i det här fallet är inte att de här människorna tvingades leva här illegalt och drittla hit o dit med ansökningar i vårt på det sättet usla system. Problemet är att dom inte fick asyl från första början.
        Hur o hur kan man i sådant här fall fokusera på att regeringens invandringspolitik är dålig? Det är ju fan barn som blir drabbade. Barn som är födda i Sverige och inte kan något annat språk.”

      • Du har dock rätt i att jag borde vända mig till migrationsverket i sakfrågan. Fast dom skyller ju på regeringen och lagstiftningen ändå. Civilkurage existerar inte längre.

      • Hehe, du glömde en sak:
        lågintelligent – check

        Jag inser nu att jag måste vunnit mina akademiska examina på lotteri!

      • Svar till Bob. Har man rätt att sätta barn till världen i ett land där man inte har rätt att vistas? Ska man föda ändå mer liv till världen i det landet? Är det en rättighet att yngla av sig var man än är?

    • Du bör nog sätta dig in mer i fakta och verklighet innan du plockar fram rasiststämpeln. Det vore bättre om du använde din ilska mot det svenska, politiskt korrekta etablissemanget i stället för att attacker och rasiststämpla budbäraren – Sverigedemokraterna.

      Läs mer och begrunda fakta i det här fallet: http://avpixlat.info/migileaks/2011/12/15/verkligheten-bakom-snyfthistorien-i-ange/

    • Hej Bob. På vilka skäl grundar du att de skulle fått asyl från första början? Jag förstår att du måste vara väl insatt i fallet och sett alla dokument och tagit del av alla förhör med familjen eftersom du kan göra ett sådant uttalande? Eller menar du helt enkelt att alla ska få asyl i Sverige, inga frågor ställda?

  9. Precis, och jag svarade:

    ”De har fått två utvisningsbeslut men ändå hållt sig kvar, det är ingen som tvingat de till det, de har valt att inte samarbeta.”

    De har alltså fått AVSLAG på sin ansökan, valt att stanna ändå – ILLEGALT.

    Migrationsverket avgjorde alltså att de inte skulle få stanna.

    Frågor på det?

    • Vilken dryg ton du har när du skriver. Leker du auktoritär lärare eller?

      Föräldrarna valde att stanna för att kunna överklaga ja. Helt korrekt. Barnen ska få lida för det nu tycker du?

      Kan du även förklara hur man kan stanna utan att vara illegal om man vill överklaga besultet, vilket man har rätt till?

  10. Det har jag varken förnekat eller ens kommentat Gunnar.

    Tycker du det är relevant i det här fallet? Ekeroth vill göra politik av lidande barn. För ja, det är barn som får lida i det här fallet. Jag bryr mig inte om deras föräldrar ens var ultranazister. Barnen är födda här och har inte gjort något fel.

    • Vänligen förklara vad barnen lider av?

      • Ok. Barnen lider av att få flytta från ett land där de är födda till ett land de aldrig varit i eller kan språket i. Behövs det verkligen förklaras?

        Har du barn själv? Isåfall kan du bara applicera händelsen på dina egna barn och anta hur de skulle känna kring att behöva flytta till Armenien nu.

      • @Bob
        Så alla barn som invandrat hit med sina föräldrar lider alltså? Det måste ju betyda att det hade varit bäst för dem att få stanna hemma, eller hur??

    • Vem gör inte politik på barns lidanden?

      Koncentrera dig inte bara på Ekeroth för då är du oärlig! Hela upplägget med debatt var ju att exploatera barn, framför allt är det ju kommunisterna med alliansen i släptåg som gör ett stort nummer av just barn!

    • Som sagts tidigare så borde vi med din logik vägra alla familjer med barn inträde i Sverige pga av det lidande de får gå igenom av att komma till ett främmande land där de inte kan språket. Det är alltid lika komiskt med folk som styrs av en omedelbar känsla och inte tänker lite djupare och lite längre. Du nämner även tidigare att vi har råd att låta dessa stanna. Det är också lika genomtänkt som alla dina uttalanden. Det handlar inte om vad varje enskild flykting kostar utan vad alla flyktingar kostar. Kollar vi på varje enskild så kan vi givetvis tro att vi har råd. Men detta är inte den enda flyktingfamiljen i Sverige.
      Och vi kan i ärlighetens namn inte riva utvisningspapprena enbart för de som Aftonbladet fått för sig att fläcka ut som någon snyfthistoria trotts att det är familjen själva som ljugit, bedragit, vägrat att självmant följa besluten. Jag måste påpeka att jag känner en klump i magen när jag tänker på barnen som måste rivas upp och anpassa sig till en ny miljö. Men det är inte så att vi skickat dem till gaskammaren. Det migrerar miljontals barn kors och tvärs i världen hela tiden. Och det är inte så att de kommer lida egentligen. Det blir bara en kort period av omställning. Språket lär man sig..speciellt när man har föräldrar som kan det. Tänk alla som kommer till Sverige där ingen i familjen kan språket. Du är snabb att tala om att andra inte tänker och låter sig vilseledas av enkla rasistsvar på frågor. Men du har effektivt avslöjat av alla dina inlägg att du inte tänker utan styrs enbart av din autokänslosvar som din hjärna matar dig med. Det är inte att tänka djupt och längre.

  11. Såg vad du skrev ovan nu Gunnar. Hur vet du att min ilska inte riktas mot Alliansen? Det kan jag garantera dig att den gör.

    Jag rasiststämplar inte budbäraren. Det gör dom själva. Även om det i det här fallet inte handlar om ras-hat. Jag skulle kunna ändra min benämning till främlingsfientliga, men det är jobbigare att skriva. Jag kan göra det om det känns bättre, helt klart!

    • Det känns bättre, helt klart!

      Vi ska ta Sverige tillbaka och då ska det främmande rensas ut. Främlingsfientlig är ett ord som man kan använda på ett progressivtt sätt. Fram för Sverige och svenskheten! Då görvi oss av med det främmande.

      Jag är främlingsfientlig på det sättet!

  12. Jag anser att denna familj som är illegala, inte har här att göra. De är bara en familj av många som också måste visas ut.
    Angående denna familj hade de möjlighet att söka amnesti, men gjorde inte det.
    De får skylla sig själva, Mamman har haft möjlighet att söka arbete under alla år, men inte gjort det. Pappan är psykiskt sjuk och får sjukersättning, hur nu det är möjligt när man är här i landet illegalt. Knappt en skattebetalande svensk får sjukersättning med denna diagnos.
    Denna slappa attityd som myndigheter har idag, måste stoppas.
    Däremot ska det gå snabbare att utvisa dem, sedan intresserar det mig inte hur ”synd” det är om dem.
    Jag har tröttnat på att försörja alla som kommer hit. Anser att det helt Reinfelds & Co fel, och ansvar allt detta.
    Vi kan inte ta hit hela världen, som görs nu.

    • Snälla, hejd hejd. Vi tar inte hit hela världen. Sverige är enotm underbefolkat i förhållande till den plats vi har (http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_l%C3%A4nders_befolkningst%C3%A4thet)

      ”Jag har tröttnat på att försörja alla som kommer hit. Anser att det helt Reinfelds & Co fel, och ansvar allt detta.”
      Vem försörjer du i denna familjen?

      Du tycker alltså att familjen får skylla sig själva. Barnen med då antar jag?

      Du får ursäkta, men jag blir ledsen när jag läser dina ord. Precis sådär resonerar alla folkhems-främlingsfientliga. Har du det dåligt hemma? Lider du av något? Vad är det i din vardag som är då illa att det svider så att veta att en pytteliten del av dina skattepengar går till folk som garanterat har det sämre än du?

    • Det är lite komiskt att Ekeroth är trött på arbetskraftinvandringen men du är trött på att försörja dom som kommer hit.

      Hur ska man få komma hit? Man får inte komma hit och sno jobb. Och man får inte komma hit och få bidrag.

      Detta är inget annat än ren o skär främlingsfientlighet. Och du hade brytt dig ett smack om dom hade hetat Knudsen och varit danska medborgare.

      • Det är inte en pytteliten del av skattepengarna. Är du inte riktigt klok?

        Ska 5 miljoner vuxna svenskar dels försörja sina barn, och nu också med stölderna från pensionärerna, få försörja även de äldre, också försörja över en miljon krävande galningar från medeltiden, som dessutom beviljas dubbelt så hög välfärd som svenskarna?

        Det är ju för fan vårt land och våra pengar!

        Om man tycker att Sverige skulle kunna vara tätare befolkat, av någon outgrundlig anledning, så är det väl bättre att föra en mer generös familjepolitik.

        Ser du inte att det här är en splittringspolitik i syfte att stjäla så mycket som möjligt från ett arbetande folk?

        Och dem som inte orkar arbeta längre hamnar på koncentrationsläger-liknande anläggningar för att få försmäkta till döds. Men det är kanske vad du önskar DINA föräldrar?

        Men du kanske är rik. Så är det nog. Du är rik och dum, eller så är du bara dum.

  13. Nu hotar man höja pensionsåldern till 80 om man inte tar in billig arbetskraft! Vi har facit!

    http://misslyckande.wordpress.com/2011/12/16/207/

    Varför minskar pensionen samt pensionen höjs PARALLELLT med extrem massinvandring och arbetslösa invandrare som måste försörjas?

    Varför existerar ALDRIG arbetslösa invandrare i debatten höjd pensoinsålder?

  14. ”Ska 5 miljoner vuxna svenskar dels försörja sina barn, och nu också med stölderna från pensionärerna, få försörja även de äldre, också försörja över en miljon krävande galningar från medeltiden, som dessutom beviljas dubbelt så hög välfärd som svenskarna?”

    Vilka i den här familjen som diskussionen gäller kommer från medeltiden?

    Hur mycket av dina skattepengar går till flyktingar?

    Varför skulle jag önska mina föräldrar något sånt? Herregud det går inte att föra en dialog med dig, än mindre en diskussion. Du kallar flyktingar och invandrare för folk från medeltiden. Det är uppenbart och tydligt vilken idelogi du består av. Jag tycker bara det är tragiskt att du tar tid av ditt liv till hat på det sättet. Men det är din förlust antar jag.

    Jag orkar inte prata mer med dig. Du är som alla andra SD-fanatiker. Frustrerad och arg. Ta itu med din syn på andra människor istället för att utagera på det sättet, det är mitt bästa tips till dig.

  15. Varför skulle jag vara dum förresten? Ah det är komiskt att varje gång man försöker sig på en dialog här så stöter man på såna som du. Påhopp och låpord. frustration och ilska. Du är en av dom som bekräftar bilden av SD-anhängare som intelligenslösa hatare. Ekeroth kan knappast vara nöjd med att såna som du i släptåget.

    • Nej, han får försöka värva dig…!

    • @Bob
      Nu pratar du om intelligens igen! Feministerna gör likadant, de kallar sina kritiker för ointeliigenta, är det någon slags strategi ni har på vänsterkanten? Mycket märkligt! Men ok, vad har du för IQ Bob? Vad har du för utbildning? Vet du att med SD:s intäde i riksdagen ökade utbildningsnivån bland riksdagsledamöterna markant? T ex fördubblades antalet med ingenjörsutbildning. Kanske du menar att bara personer med låg intelligens utbildar sig?

  16. Du tror inte invandringen kostar mycket pengar?
    Enligt alla undersökningar som gjorts kostar invandringen Sverige MINST 30 miljarder per år. Andra forskare anser att kostnaderna ligger betydligt högre(90-276 miljarder).
    Arbetslösheten bland t ex somalier ligger på närmare 90%.

    Självklart får du tycka att den nuvarande invandringspolitiken är human och önskvärd, men håll dig till fakta.
    Du kan ju inte på allvar påstå att invandringen inte kostar enorma summor pengar? Dessutom är invandrare(speciellt från MENA) överrepresenterade i brottsstatistiken, vilket även det leder till kostnader och inte minst enormt mänskligt lidande.

    Så självklart kostar invandringen enormt i pengar och lidande.
    Om du tycker det är värt det priset får det stå för dig, men förneka inte verkligheten.

    • Mitt inlägg från början handlade om sakfrågan i Ekeroths blogginlägg. Nån som vill kommentera det istället för att gå igång på sidodiskussion?

      Det här fallet med familjen från Ånge har inte ett skit att göra med kostnad för invandringen. Bara utvisningen i sig kostade en halv mille. Dom kunde däremot gått till äldrevården istället och vi hade varit humanare på alla punkter.

      För ni vill ha ett humant samhälle?

      • En halv miljon skulle gå till äldrevården medan vi ska slösa miljarder på slödder som kommer hit och lever loppan. Det är nog bäst att du också blir utvisad!

  17. En annan fråga bara… är det NÅGON här som har kulor stora nog (för jag antar att det är mest män, män har mer aggression och frustration i sig), för att erkänna att dom är rasister eller främlingsfientliga?

    Det hade varit kul att se om någon kunde stå för det. Ni har ju i princip samma åsikter som skinnhuvud-rassarna på 90-talet och dom hymlade minsann inte om att dom var rassar.

    • Läser du inte de svar du får?

    • Jag anser inte någon ”ras” vara överlägsen någon annan. Jag tror inte man föds ond.
      Jag är frustrerad på grund av att myndigheter, regering och media döljer verkligheten. Varför pixlar man invandrares ansikten i brottsfall men inte ”svenskars”? Varför är man inte ärlig med vad invandringen kostar oss? Visst, det är inte helt svart eller vitt, men för att ens kunna ha en diskussion om dessa frågor måste vi ju ha något att basera det på. Sen kan man inte dra alla invandrare över en kam. Östasiater är t ex underrepresenterade i brottstatistiken(är själv tillsammans med en asiat och har bott i Rinkeby).
      Om vi ska kunna komma tillrätta med dom stora problem som faktiskt existerar så måste vi ju erkänna att dom faktiskt är problem.
      I brist på Svensk statistik visar norsk statistik att t ex 70% av alla ”domestic violence” fall involverar invandrarfamiljer. Alla överfallsvåldtäkter i Oslo dom senaste 4 åren har begåtts av invandrare(nästan hel dominans av MENA invandrare). Finns det något som tyder på att situationen skulle vara annorlunda i Sverige? Allt detta göms undan i svensk media och för mig är det vad som irriterar mig mest.
      Personligen anser jag att alla som vill komma till sverige, anpassa sig till vårt samhälle, lära sig språket, acceptera och ta till sig våra traditioner är mer än välkomna. Oavsett färg, religion etc etc.

      • ”Varför pixlar man invandrares ansikten i brottsfall men inte ”svenskars”?” Men det är ju inte sant. Det där är en föreställning som främlingsfientliga bygger upp. Dom letar och letar efter anledningar dom kan skylla sitt hat på. Det vore bättre om de höll sig till sin kärnfråga, dvs dom gillar inte folk som inte är svenskar. Förutom de som ”liknar oss” då.

        Man pratar gärna om invandrare som folk som gillar brott liksom. Men av de vi kallar invandrare i Sverige så har 99,7% INTE begått brott. Att bortse från klassegregering och 100 andra faktorer gör det hela enkelt. Främlingsfientliga personer som skojaren en bit upp i tråden anser helt enkelt att människor som inte är ”som oss” är sämre. Sämre i den form att dom är mer våldsbenägna osv.

        Varför vill du att dom ska ta till sig våra traditioner? Jag skiter väl i om dom firar jul liksom. Vilka traditioner är viktiga för dig att dom utövar? Jag tror inte du tycker det på riktigt om du skulle börja beta av allt mer detaljerat. Det blir ofta en sak man säger, ”dom ska anpassa sig”. Självklart ska man följa ett lands lagar och regler. Det är det inget snack om. Men vilken mer anpassning än det behövs?

        Det finns ingen ”svenskhet” som kultur. Det som är svenskt är möjligen vårt samhällssystem med ett skyddsnät osv. När Åkesson vill värna om gamla folksånger och springer runt i folkdräkter… ja du tycker man ju mest synd om honom. Jag känner inte någon, och jag antar att ni inte heller gör det, som tycker det är fint och skoj att klä upp er i folkdräkt och dansa ringdans.

        nu biev det sidospår ändå….

        Huvudfrågan i diskussionen var det som Ekeroth bloggade om. Han bortser från det mänskliga och gör politik av.

      • Förresten så håller jag med dig Hampus om att det är störigt med pk-samhället. Men för mig gäller det inte bara invandringspolitik. Det gäller även drogpolitik, prostutionspolitik osv. Det är inte ett fenomen enbart när det kommer till invandring. Och många använder gärna ”pk-media” som ett slagträ när de egentligen stör sig på just invandrarna. Jag är helt för en mindre pk-hållning i media och samhället. Därmed inte sagt att det blir ok att kalla vissa grupper för kränkade ord bara för att man känner för det. Vilket många SD-anhängare verkar tro.

    • Du har en oerhört låg nivå på dina inlägg med massa nedvärderande anklagelser om folks könsdelar och intelligens. Jag är inte främlingsfientlig på något generellt sätt. Givetvis är jag fientlig mot främlingar som kommer att förstöra för mig och mina kära och för den omgivning jag ska leva i. Men det finns massor med främlingar jag inte är fientlig mot. Rasist är jag absolut inte i dess rätta bemärkelse. Men jag vet att du och dina gelikar anser att det jag sa ovan är det samma som rasism så då är jag väl det då. Dock inte när det kommer till vilka gener en människa har. Jag anser inte att människor ska behandlas olika efter deras genuppsättning. Och det gäller även om man har manliga vs kvinnliga gener. De som tycker annorlunda är jag självklart fientlig mot…och de brukar, hör och häpna, vara invandrare från MENA. De största rasisterna och sexisterna som jorden har skådat. Givetvis generaliserat. Det sitter inte i generna.

  18. Dina 99,7% är helt påhittade; http://avpixlat.info/2011/12/07/oisin-cantwell-och-statistiken/#more-4540

    Ang att invandraren blir pixlat och inte svensken så är väl senaste exemplet bedrägerierna med ersättning till fejkade handikappade barn, där ”svensken” som gjort sig skyldig visades med namn och bild, medan ”invandraren” förblev anonym.
    Sen den vidriga våldtäkten på 11 åringen av en ”svensk” som dömdes till ynka 4 år. Han hängdes ut i b la expressen.

    Acceptera yttrandefriheten, lära sig svenska, förstå svenska traditioner och allmänna samhällsfrågor. Jag tycker inte samhället ska anpassas efter dom utan tvärtom. Att aktivt anstränga sig för att komma in i samhället genom att aktivera sig i föreningar och organisationer(som t ex idrottsförening eller dylikt). Svenska språket är den viktigaste punkten. Det är inte vårt ansvar att slussa in dom i samhället utan tvärtom. Sen kan vi självklart bistå med viss hjälp i utbildning mm.

    Enligt arbetsförmedlingen så ”försvinner” 7 av 10 somalier utan att ens anmält sig hos ams. Alltså har 7 av 10 inte ens försökt en enda gång att få ett jobb.

    Om ”svenskhet” existera eller ej är en filosofisk fråga som man kan debattera. Hur långt vill du dra det? Vi delar 98% av våra gener med apor, so what? Svenskhet är väl vad majoriteten i sverige anammar i traditioner, tro, levnadssätt, åsikter?
    Jämställdhet,solidaritet,öppenhet är väl alla svenska ”värden”.
    Dessa värden anser jag i stor mån måste delas av alla som kommer hit. Och så är inte fallet. Man tror inte på jämställdhet om man anser att kvinnor ”ägs” av sina män, elelr att homosexuella ska hängas. Man är inte för öppenhet om man tycker koranen ska följas som lag.
    Människor som accepterar dessa för oss universella värden och vill vara en del av vårt samhälle får självklart komma. Ett samhälle som inte har samma syn på dessa universella ideal och tankar kan inte fungera.

    Min mamma har och folkdräkt vid högtider och tycker det är fint.

  19. Håller med dig om PK. Sen ang kränkande tycker jag svenne kan vara lika kränkande som svartskalle. Det är inte bara vad man säger utan hur man säger det och ens intention som spelar roll.
    Jag har blivit kallad svenne konstant i skola och i övrigt, då jag ofta varit i minoritet som ”svensk”.

  20. Hampus jag tror inte du ska leta upp dina sanningar på Avpixlat, vilket drivs av människor som är just främlingsfientliga.

    ”Acceptera yttrandefriheten, lära sig svenska, förstå svenska traditioner och allmänna samhällsfrågor.”

    Vem accepterar inte yttrandefriheten?
    Alla vill nog lära sig svenska, blir jobbigt annars.
    Förstå vilka traditioner?

    Jag håller inte med dig Hampus. Jag tycker det känns som du går och retar upp dig och är frustrerad i onödan. Jag bor i Malmö som väl är den mest invandringstäta staden i Sverige. Och det handlar om att göra ett val. Antingen går man och stör sig på kvinnor i sjalar och bristande kunskaper i svenska språket, eller gör man det inte. Jag har inte träffat en enda muslim som tycker att homosexuella ska hängas. Däremot har jag träffat väldigt många ”svennar” som är homofober (inom idrotten). Tycker du inte dom borde anpassa sig till ”svenskheten” oxå då?

    Grundtanken, som jag ändå tror att du håller med om, måste ändå vara att majoriteten av människor som kommer hit inte lämnar sitt hemland för skojs skull. Det tycker jag man måste ha med sig när man börjar störa sig hit o dit på saker. Det finns orsaker bakom det mesta.

    Skoj för din mamma :) . Det är den enda jag hört som har det. För mig är en fin tradition pizza. Är det svenskt för dig? Kan inte var och en få avgöra själva vad som känns svenskt och inte? Eller ska någon bestämma det vad som gäller för alla?

    All in all… detta handlar inte om det ena eller det andra. Det handlar om en störning. Man stör sig. I detta fallet stör man sig enormt mycket på invandrare. Och frågan är vem som förlorar mest på det.

    • Du får gärna motbevisa mina ”fakta”. Vart tycker du jag ska söka fakta då? Aftonbladet? Jag söker gärna fakta överallt. Spelar inte så stor roll vem avsändaren är, så länge man kan backa upp sina påståenden men källor. Jag personligen brukar aldrig påstå något utan att ha belägg för vad jag säger. I sådana fall är det min personliga åsikt och således inte alltid hard facts.

      Det är en massa människor som inte acceptera yttrandefriheten, t ex somalierna och araberna som planerade att mörda Vilks.
      Flera undersökningar gjorda i t ex storbritannien(av b la pew research) visar på att i många fall en stor majoritet av muslimer inte accepterar ”västerlänska ideal” såsom yttrandefrihet, västerlänsk lag, kvinnors rätt mm. I Egypten anser 82% av befolkningen att otrogna ska stenas, 95% att islam ska spela en stor roll i politiken(pew research). Om vi har människor som kommer från dessa delar av världen är risken överhängade att dom har samma åsikter(se t ex till undersökningar om inställningen till judar i Sverige).

      För mig är kostnaden otroligt viktig, då det inte går att trycka nya pengar då dom gamla tar slut. Man måste prioritera.
      Och det är inga små summor vi talar om. Jag blir ledsen när jag ser t ex min farmor som har alzheimer bli bortglömd p ga stor arbetsbörda på hennes ålderdomshem. Om vi inte funnits där och sett till att hon får det hon har rätt till så skulle ingen göra det.
      Hon kom som krigsbarn till sverige, och har lärt sig svenska, jobbat hela livet och för det får hon BETALA flera tusen per månad för att bli omhändertagen trots att hon betalat skatt hela livet. Och för vad? dålig mat, dåligt omhändertagande och för lite personal.
      Även om hon inte varit sjuk så skulle hon inte klagat för hon är för snäll för det. Aldrig någonsin gnällt eller gjort någon förnär.

      Bottomline, För varje ”flykting”(endast 5% av alla som kommer hit) vi tar emot, måste vi offra något. Så enkelt är det. Vi kan inte vara världens samvete, och ta hand om alla. Mycket mer ekonomiskt att hjälpa människor på plats, både militärt och ekonomiskt.

      Nu blir det helg för mig, hoppas jag klargjort min åsikt tillräckligt för dig.

      Shabbat Shalom

      • Dina siffror låter helt otroliga. Jag kan omöjligt tro på det där. Malmö är fullt av muslimer och jag har aldrig aldrig stött på något som ens liknar dom där åsikterna. Det kan du omöjligt själv ens tro på.

        Senast häromdagen pratade jag med en kompis till min flickvän som valt att bli muslim på egen hand. Hennes pappa (invandrare) tyckte det var helt onödigt och förstod inte varför, men hon ville det ändå. Korkat kan tyckas, men lika korkat i mina ögon som att ansluta sig till pingstkyrkan. Poängen är… de där siffrorna du presenterar representerar omöjligt ens i närheten av hur verkligen ser ut i Sverige/Malmö.

        Jag körde en snabb googling på andelen flyktingar. Enligt SCB är det såhär:
        ”en åttondel av de personer som invandrat
        åren 1990–2003 är flyktingar. En flykting är en människa som har behov av skydd. Därutöver har dubbelt så många fått tillstånd att bosätta sig i Sverige på humanitära grunder.”

        Dvs 37,5% totalt av de som kommer till Sverige, BEHÖVER göra det av humanitära skäl. Räcker det som skäl för dig eller tycker du vi ska stänga gränserna helt?

        Eller införa någon särskild uppförandebok för personer som kommer hit, en bok som många av oss ”svennar” själva inte följer?”

        Jättetrist att höra om hur din farmor blir behandlad men jag kan inte se vad det har med vår roll att ta hand om behövande människor att göra? För du kan väl knappast vara emot arbetsinvandrare om du vill ha personal till din farmor?

        God helg!

  21. Jag har uppgett källa så det är bara att kolla upp det om du inte tror på det. Känns hyfsat inskränkt att omöjligt kunna tro på något utan ens en ansats till försök. Vad baserar du din ”tro” på? att du helt enkelt inte vill tro på det? Förnekar du annat också?

    Behöver hjälp? Enligt vem? Enligt FN så ligger siffran på runt 5 % som ”behöver” det. Du räknar in människor som av sverige fått status särskilt ömmande skäl och övriga luddiga formuleringar. Visst kan man göra upp sina egna regler men FNs regler är iaf standardiserade och dom enda som beskriver vad en flykting är universellt.
    Finns säkert flera miljarder människor som behöver hjälp på ett eller annat sätt. Ska vi upplåta vårt sociala skyddsnät till dom också?

    Min farmor är inte ensam. Den roll det spelar är att allt kostar pengar som jag förklarade i föregående inlägg. Prioriteringar. I flera kommuner är dom tvungna att dra ned på pengar till skola vård och omsorg för att kunna finansiera invandringen.

    Jag är klar med denna diskussion nu eftersom jag har framfört mina åsikter inkl källanvisningar. Kolla gärna upp opinionsundersökningarna om du tvekar på vad jag säger. Varför skulle jag ljuga när det är så enkelt att kolla upp?

    sätter punkt där.

    • Hampus, du ska ett stort tack för dina informativa, balanserade och tankeväckande inlägg i den här debatten! Du har visat att det är möjligt att hålla en saklig och ändå starkt kritisk argumentation mot Sveriges invandrings- och flyktingpolitik. Att du dessutom för den här argumentationen utan att förefalla frestad till fula personangrepp är förstås ett extra plus för dig.

      • Jag tycker både Hampus och Gunnar håller en god ton, även om Hampus verkar vara en smula irriterad i sina svar. Jag är inte här för att förändra någon. Jag klickade in mig igår för att jag blev förbannad över att se att Ekeroth sätter sin främlingsfientliga ideologi framför barn som ta smällen. Det är oväsentligt vad föräldrarna gjort eller inte gjort i det här fallet.

    • ”Behöver hjälp? Enligt vem? Enligt FN så ligger siffran på runt 5 % som ”behöver” det. ” Enligt SCB såklart.

      Har FN statistik på andelen invandrare som kommer till Sverige som ”behöver” göra det? Var hittar du den?

      Hampus. Om du vill hitta underlag och statistik kring t.ex. droger , går du då till ravekommissionens hemsida (?) när du vet att allt du kommer hitta där är propaganda?

      Med det vill jag säga att det är ganska meningslöst om du vill ha objektiv fakta och underlag att gå till Avpixlat som du vet drivs av folk som är klart och tydligt främlingsfientliga.

      Jag har inte sagt att du ljuger någon gång. Du får såklart tro vad du vill, men om du går utanför dörren ut i verkligheten så kommer du nog snart upptäcka att de där siffrorna inte har någon substans. Jag har iallafall aldrig märkt det under mina 10+ år i Malmö.

      • Jag har inte hittat min statistik på avpixlat. Det jag har hittat på avpixlat för jag bara vidare ifall det finns källanvisningar från avpixlat. Jag tar inte deras artiklar för givet. Jag förstår inte varför du hakar upp dig på just avpixlat?
        Jag har givit dig flera andra källor som kommer ifrån oberoende institut och dylikt.
        Siffrorna från egypten och storbritannien har jag inte ens sett på vare sig avpixlat eller tidigare politiskt inkorrekt.

        Det är sedan komiskt att du hänvisar till dina upplevelser under dina 10+år i malmö som någon typ av validerad källa. Har du gjort statistiskt säkerställda undersökningar bland malmös befolkning?
        Det judiska minoriteten verkar i sådana fall inte hålla med dig. Inte statistiken över våldsdåd heller.

        Jag har som sagt bott i Rinkeby så på så sätt kan jag då påstå motsatsen till dina upplevelser. Inte för att jag ser det som någon säker källa, då jag inte utfört någon statistiskt säkerställd undersökning själv.

        Du kan ignorera den statistik jag visat dig hur mycket du vill. Du har än så länge inte presenterat något som visar på motsatsen till nåt jag kommit med. Jag kan och vill inte försöka tvinga dig se verkligheten.

        Kolla in oslopolisens undersökning ang överfallsvåldtäkter. Kolla upp pew research undersökningar.

        Sen har affes statistikblogg samlat en massa info inklusive källhänvisningar som du kan undersöka.

  22. Jag tycker inte att Ekeroth ska behöva lida över att hans mamma är dömd för bedrägeri. Varför ska ungarna här straffas och hängas ut?

    • Precis!

      Det är ju ingen här som dömer dig för att du är den DU är…!

    • Vem har hängt ut och dömt Kent för det här?

    • Ingen anständig person skulle göra det. Även om Kent mamma nu har fuskat till sig mångmiljonbelopp genom att skita i att betala skatt så har ingen påtalat att hon är invandrare och dömts för grovt skattebrott. Mkt av pengarna hon fuskat sig till har dessutom gått till Kent.

      Ska Avpixlat eller någon annan foliehattsblogg ta upp detta?

  23. Kent Ekeroth har en fantastisk förmåga att locka fram det primitiva hos SD:s sympatisörer. Vill man se en hätsk och vulgär dialog där konstruktiva argument ersatts med verbala kullerbyttor utan sans, då skall man besöka denna sida. Kent, är detta ditt riksdags uppdrag, att piska upp denna stämning?

  24. Vi börjar få det dåligt i Sverige,
    ett gammalt talesätt säger
    ”när krubban är tom – bits hätarna”

    så verkar det vara nu.

    Vi är flera hundra tusen fattiga ,
    främst arbetande invandrare med uppehållstillstånd som har 4000 kr i mån
    vi ärpensionärer över 65 som är fattiga med minfre än totalt 9000 i månaden netto där boendekostnaden i en gammal fallfärdig lägenhet kostar över 8000 kr i mån,
    däe vi inte har pengar till sjukvård eler tandläkare eller medicin,
    där obetalda patientavgifter ( kan inte betala när man inte har pengar)
    gåt till kronofogden och blir betalningsanmärkningar.
    med betalningsanmärkningar kan man inte flytta då man inte tillåts skriva nya hyreskontrakt utan borgensman då man vill flytta.

    Och de människor som röstar på facisten Reinfelt är skyldiga till detta

    Ålderspensionär som jobbat och betalat skatt i 45 år
    Roland Nilsson

    • ”ett gammalt talesätt säger
      ”när krubban är tom – bits hätarna””

      Det låter rimligt. När det blir tuffa tider, då letar folk en syndabock. Tyvärr får invandrarna ta smällen här.

      Argumenten som att ”jag vill minsann inte att mina skattepengar ska gå till invandrare” blir lite fåniga i mina ögon. Våra skattepengar går till hur mycket trams som helst mot min vilja. Till att SD får bidrag till en valrörelse t.ex. Eller till att avlöna ett kungahus. Osv osv. Inte börjar jag hata kungen för det, även om han nu är ovanligt dryg med att vägra svara på frågor.

  25. Bob är bra och vill debattera sakligt. Vi håller inte med varandra om allt men det behöver man heller inte göra. Ingen tjänar någonting på invektiv eller att måla upp onyanserade förenklingar – för att inte säga felaktiga bilder – av verkligheten. Här är några ”pk”-påståenden som jag anser vara sanna och viktiga minsta gemensamma nämnare för ett tolerant demokratiskt samhälle:

    1. Det finns både sekulära och moderata muslimer i Sverige, som inte ens är särskilt brydda om islams heliga texter. Jag vet det, eftersom en jag har två rätt så nära från vänner med kurdiskt ursprung som kallar sig själva muslimer men som inte är så mycket mer än så. Det ”islamofober” tenderar att glömma är att även muslimer påverkas av ”det nya landet”, så de ur ett traditionellt svenskt perspektiv främmande influeringsprocesserna är inte bara riktade mot majoritetssamhället utan är så att säga månghövdad.

    2. Det finns inga etniciteter som är dåliga i sig, såtillvida att det man måste ha en växelverkan mellan individ och grupp – på individnivå finns det intelligenta och vettiga människor inom alla grupper.

    3. Att en minoritet av individer går omkring i annorlunda kläder är inte problemet.

    • Det är ju Islam som är problemet. Det är en imperialistisk ideologi förklädd till religion, så om dina kompisar mer eller mindre skiter i Islam så är de inga riktiga muslimer som det är menat att de ska vara, och då finns bara två saker.

      1. radikalisering till jihadist

      eller

      3. konvertera bort från skiten

    • Hej igen!

      Hur ser du på Ekeroths inlägg? Och hur ser du på själva den tråkiga historien fallet handlar om i sig?

  26. Jag tänker inte svara mer på Demokratbloggen som sagt… men det han skrev vill jag ändå kommentera för det är ett fenomen som många har som argument. MAn vill gärna skylla problemen på invandrarna. Skulle det vara tuffa tider pga invandrarna? Knappast. Att vi har tuffa tider beror på så många olika orsaker. En väldigt stor faktor är bl.a. hur det ser ut i omvärlden, utanför Sverige.

    • Du orkar nog läsa mer vad jag skriver. Att du inte alltid vill svara tolkar jag som att du saknar argument.

      Det kostar pengar att föra den här invandringspolitiken och då tar man från välfärden. Det är därför vi har tuffa tider nu!

      Det är för övrigt likadant i hela Europa. Det finns landsförrädare där också. Inte minst Uppdrag Granskning gjorde ju klart att folk är i uppror i Europa och vill engagera tuffingar som går ut på gatorna och visar vart skåpet ska stå!

      Om den metoden är bra eller inte är en annan diskussion, men det visar i alla fall att många över hela Europa ser sina politiska ledare som just de kleptokrater och landsförrädare de är.

      Apropå det så har jag skrivit ett nytt blogginlägg nu som nog kan intressera dig. Jag förstår att du kommer att söka dig till Demokratbloggen för att kolla så jag behöver inte lämna en länk.

      • Tolka det hur du vill. Din röst är förbrukad här. Jag kommer aldrig nånsin ta till mig det du skriver, det är inte intressant för mig. Så där misslyckades du fatalt. Tänk på det nästa gång du vill föra en diskussion med någon. Undvik att kasta glåpord det första du gör. Och framför allt, ta ett stort djupt andetag och lugna ner dig. Först då kan kanske skapa förutsättningar för en givande diskussion och slutändan kanske tillochmed lära dig nåt utav den.

      • Som jag sa; Du kunde bara inte låta bli!

        Om man börjar läsa vad jag skriver så blir det som ett gift. Det går inte att låta bli. Varenda stor dagstidning följer Demokratbloggen via Twitter, om du missar så får du helt enkelt skylla dig själv!

  27. Vad pratar du om. Jag har inte läst din blogg. Ja jag skyller gärna mig själv över att missa det spektaklet. Ha det fint

  28. Bob: Som isolerad företeelse är det ur humanitär synvinkel något problematiskt liksom att situationen med den gamla ukrainska kvinnan som du säkert känner till är problematisk. Jag är dock mer inne på Teodorescu och Ekeroths linje när man betraktar fallet som en del av en större jurdisk-byråkratisk trend. Problemet är inte enskilda fall där man låter asylimmigranter få stanna i Sverige – en viss flexibilitet är alltid bra – utan det rör sig om ett större systemfel.

    Jag tror att svenska medborgare måste börja ställa sig frågan: Vill jag att Sverige ska bli ett i många avseenden sämre land? Om Svaret är nej på den frågan så kan inte nuvarande systems förhållningssätt få gälla. Om svaret från de allra flesta i stället är att man är likgiltig inför det eller att ”det är värt det” så bibehåller ”vi” status quo, men då får man också räkna med en än högre grad av social oro och s.k. fiscal conservatism, d.v.s. att staten håller igen mycket mer med välfärdssamhällets förtjänster, vilket drabbar befolkningen i sin helhet (förutom de allra rikaste – de klarar sig alltid).

    Demokratbloggen: Jag tror att den typen av sekulära och moderata muslimer väljer sekulariseringens väg, men man kan aldrig vara säker. Framtiden är inte huggen i sten och det är i alla händelser bra med en viss cynism.

  29. För övrigt så var det en hel del slarvfel i mitt näst senaste inlägg. Det är en förutsättning att man skriver snabbt för att det av tidsmässiga skäl ska kunna gå att ha en debatt=)

  30. Ah, men min poäng var ju just hur smaklöst det är att använda ett tragiskt fall som ett exempel på hur dåligt något annat är. Om man nu vill ha en strikt tolerans så finns det många andra exempel att tillgå. Istället går man på med detta och kallar det ”en snyfthistoria” lite sådär härligt patroniserande. För mig säger det mycket om Ekeroth som person och SD i helhet. Jag har ändå haft tanken att även i en rasist sitter det ett gott hjärta i grunden. Men när man bortser från barnens lidande i det här fallet och dessutom passar på att vara hånfulla som Avpixlat var och som flera i den här tråden är, ja då vet jag fan inte vad jag ska tro. Skrämmande är det.

    Jag vet att du ofta är på jakt efter ett fungerande samhällssystem (om jag inte har fel) och det i sig är ju bra. Jag förstår bara inte varför det måste gå hand i hand med främlingsfientlighet. Med ett tydligt ogillande och i många fall ett hat mot andra. De här stackars barnen (vad jag förstod) är ju inte ens muslimer. Ändå är det tydligt och uppenbart att Ekeroth och andra här som kallar sig islamkritiker/islamofober ändå känner förakt. Och då menar jag inte att just detta gäller dig.

    Ser du dig själv som främlingsfientlig? no offense

  31. Bob: Dessa ”snyfthistorier” har dessvärre funktionen att de skapar sentiment hos människor som i sin tur syftar till och skapar indirekta incitament för att ”liberalisera” den svenska immigrationspolitiken ytterligare. Att Ekeroth, Avpixlats redaktion m.fl. inte sällan har ett hånfullt tonläge är knappast konstruktivt, men jag kan inte ta ansvar för individer som jag inte är och har med att göra. Förhoppningsvis kan de ta ansvar för sitt tonläge på egen hand men att det ska försvinna helt är föga troligt. Stora delar av internet i sin helhet kännetecknas av en klassisk pöbelkultur där man drar nytta av anonymiteten och de fysiska avstånden människor emellan.

    Främlingsfientlighet är liksom det berömda r-ordet en klassisk straw man, men visst finns det överensstämmelser med definitionerna beträffande vissa individer. Jag håller med kontroversiella samhällsforskaren Charles Murray – du behandlar alla som en individ (även om du kan ha stereotypa föreställningar om en viss grupp). Jag är både högutbildad och väldigt berest, har vänner och bekanta – både i och utanför Sverige – med annan etnisk härkomst, och har även haft flickvänner och tillfälliga liaisoner med kvinnor av andra ”raser”, så främlingsfientlig är jag inte. Däremot så är jag så pass insatt i humangenetik att jag väljer att skaffa barn med en högintelligent nordeuropeisk kvinna=)

    Jag är för ett öppet Sverige där folk får komma hit och jobba, turista, gästforska och stanna temporärt under krigstider, men jag vill av långsiktiga sociopolitiska skäl inte ge särskilt många (särskilt utomeuropéer) immigranter medborgarskap. Undantaget är de som absolut inte kan återvända till några hemländer, vilket t.ex. gäller en del iranier, syrianer, assyrier och kurder (från Syrien och Turkiet).

  32. Tja, vad ska man säga, vettigt svar. Helg på den!

  33. Kenth

    Det är inte överklagandeprocessen som det är fel på utan vad som händer (eller inte händer) när den är klar. När de hade fått sina besked skulle de åkt direkt men det behöver man inte göra i Sverige och det är det som är fel, inte den juridiska processen.
    Om jag blir dömd till fängelse i en rättegång, så känner ju inte jag för att åka in till fängelset precis, men då hämtar polisen mig.
    Men flyktingar behöver liksom inte åka ut i första taget de kan stanna några år till lyfta lite soc bidrag till innan polisen kommer. Migrationsdomstolen är den enda domstol vars beslut man fullständigt kan strunta i, att vara här illegalt är heller inget brott enligt brottsbalken. Det är det som är fel, Ekeroth gör det till ett brott, motionera för det i RD.

    • Det kanske också hade varit en bra idé om man kunde kriminalisera barnafödande i ett land man inte har rätt att vistas i, något som du Maria snuddade vid i en tidigare kommentar.

      • Nä jag tycker inte att det ska vara kriminellt att föda barn i ett land som man inte har rätt att vistas i men det ska ju inte ge några speciella fördelar heller. Föräldrarna får ta det fulla ansvaret för vad som händer när man uppför sig så.

    • Fast det är ju inte sant. Om du blir dömd i en domstol så ges du i de allra flesta fallen chansen att överklaga. Precis som med familjen i fallet.

      Skillnaden är däremot att du inte anses som kriminell under tiden som går och väntar på ny rättegång. Familjen i fallet däremot anses som illegala tiden mellan beskeden från migrationsverket och de andra instanserna.

      Eftersom du gör en parallell mellan de två helt olika sakerna (dvs i det ena fallet har folk försökt flytta till vårt land, i det andra fallet har någon person förmodligen skadat, mördat, rånat eller liknande), så borde du väl också då rimligen anse att de inte ska ses som illegala under tiden de väntar på beslut i överklagan?

      • Jo man är kriminell om man är dömd som det. Man är oskyldig tills man är dömd, och blir man dömd till fängelse så verkställs det beslutet oavsett om det görs ett överklagande eller ej. En domstols beslut ska verkställas. Se Palmemordet Crille P fick sitta i fängelse tills han blev frikänd alltså verkställdes den första domen och så vill jag även att asylärenden ska skötas att den första domstolens beslut verkställs tills de upphävs av en annan domstol.

      • Om du nu verkligen vill jämställa mord och grova brott med att försöka flytta till ett land, så är den vanliga ordningen väl att man häktas i väntan på beslut i omprövning? Inte att domen verkställs.

        Sen kan man fråga sig, tycker du att det känns som en rimlig jämförelse? Tycker du att än människa verkligen ska kunna likställas med en brottsling för att den vill flytta till ett annat land? Ganska inhuman syn du har på livet isåfall.

      • Nu är det ju trots allt inte tillåtet att flytta in och ut ur länder hur som helst om man inte tillhör EU och det är det inte till något land. I detta fallet handlade det heller inte om en vanlig flytt utan om asyl vilket ger full tillgång till alla svenska socialförsäkringssystem och det menar du att alla som vill ska få tillgång till då? Du ger ärendet en nonchalant prägel genom att säga att det bara handlade om en flytt, ungefär som när en student byter lägenhet, det var lite större än så va.
        Att du sen inte hyser någon respekt för de svenska lagarna utan vill förändra dem är din sak men hoppa inte på folk här för att vi vill att lagarna efterlevs även av de som vill flytta hit. Vilket i nuvarande läge inte är en rättighet för alla vilket du tycks tro.

      • Det är fullt ut rimligt när man fått domen att åka tillbaka och ändå håller sig kvar, då ska man tvångsavvisas. Sedan kan man överklaga domen från sitt hemland.

        Det här är alltså inte någon flykting. Observera också att Sverige har världens liberalaste lagar när det gäller flyktingar, så chansen är mycket stor att det här är en kolonisatör som vill leva på vår välfärd som ju är till för oss, för vi har betalat in skatt till denna välfärd som ju tas ifrån oss om vi ska försörja icke-flyktingar!

      • ”…om asyl vilket ger full tillgång till alla svenska socialförsäkringssystem och det menar du att alla som vill ska få tillgång till då?”

        Som jag påtalat kanske inte till dig, men flera gånger i tråden, så är jag fullt medveten om att or ett sociopolitiskt perspektiv så blir det ohållbart med fria svängdörrar för hela kosmos.Men det är långt långt långt kvar innan vi når någon slags smärtgräns för det.

        Det är inte den biten jag försöker få fram. Jag tycker inte en människa ska anses vara illegal i samma bemärkelse som en kriminell brottsling när den människan inte får sin asyl och vill överklaga. Och inte ens då för den delen. Det är ett inhumant sätt att se på det i mina ögon.

        Sen är inte allt svart eller vitt såklart! Men är det verkligen fokus på att svensk lag eferföljs för dig, eller har du något emot invandrare? Well, även om inte du har det så kan jag sätta min högra stortå på att Ekeroth har det. OCh Demokratbloggen. Och många andra.

        För mig handlar det, återigen, bara om hat och störningar.

        God Jul!

      • ”så är jag fullt medveten om att or ett sociopolitiskt perspektiv så blir det ohållbart med fria svängdörrar för hela kosmos.Men det är långt långt långt kvar innan vi når någon slags smärtgräns för det. ”

        Jasså hur vet du det, de uppgifterna skulle jag gärna vilja ta del av? Hur vet du att det finns gott om plats i förlossningsrummen i socialbyråernas budget medmera?
        ”eller har du något emot invandrare?” det är egentligen den myten du jagar efter va” att hitta en nazist mitt i bland oss.
        Ni vänstergalningar letar nazister på värre sätt än vad de egentliga nazisterna jagade judar en gång i tiden, med den skillnaden det fanns riktiga judar, det var inget påhittat. Däremot så hittar vänstern på att det finns nazister och pekar gärna ut vilka som är det också, och när pekfingret väl har nått en så är det svårt att tvätta sig fri.
        Hur betraktar du själv dina metoder?
        Ditt pekfinger har redan pekat på min näsa det vet du va.

      • Men DU känner inget hat, menar du?

        Du är en mentalt störd individ. Om du inte har förmåga att känna alla känslor så är det något stort fel med dig. Om du inte känner hat så tror jag inte att du har förmågan att känna kärlek heller eftersom båda fallen handlar om starka känslor.

        Det innebär att du förtrycker dem i så hög grad att du inte ens är medveten om dem. Det innebär en black out för dig när dessa känslor kommer och därför kan du inte styra dig alls.

        Det är alltså ingen större skillnad mellan dig och en grov våldsbrottsling.

      • Lär dig en sak i jakten mot intolerans så uppkommer den största intoleransen.

        Det finns inga mer intoleranta människor än de som jagar efter just tolerans, Bob är ett exempel som har avslöjat sig själv.

      • Sorry Maria, trodde det gick att föra en dialog med dig men märker nu att du och Demokratbloggen är av samma skrot o korn. Personliga påhopp och frustration. Ha d gött

        det är ingen större skillnad mellan mig och en grov våldsbrottsling, säger en person som inte känner mig 1%. Demokratbloggen, jag säger detta av välvilja, sök terapihjälp. Du har tendenser som inte är normala såvida du inte är 17 år ung och pubertal i ditt internetanförande. wish u all the best

      • Du projicerar ju hela tiden din egen spegelbild på andra och det är ju det som är typiskt för narcissism. Grovt kriminella + 32:an fungerar likadant!

  34. ”År 2010 beviljades 9 978 asylsökande personer permanent uppehållstillstånd. Av dem hade 91 procent antingen skyddsskäl eller flyktingskäl.”

    Intressant fakta med tanke på min och Hampus dialog höre upp i tråden.

  35. Jag har hela tiden pratat om dom som har flyktingstatus enligt FN. Skyddsskäl är en väldigt vitt och luddigt begrepp.
    Varför gå efter statistik som inte har några klara definitioner och som är mer eller mindre universella som FN:s?
    Aja, jag antar att du ignorerat allt annat jag skrivit och siktade in dig på något du trodde jag hade fel på.
    Jag är inte ute efter att smutskasta eller fara med osanning medvetet.

    Självklart vill jag att verkligheten ska vara som du ser den. Att invandringen är ekonomiskt hållbar och till och med positiv.
    Att invandringen inte ökar brottsligheten. Att majoriteten av människor som kommer hit vill integreras och jobba.

    Det jag stör mig på mest är det odemokratiska beteendet som pågår i stora delar av samhället där man gömmer undan problemen och förnekar dom.
    Varför kan vi inte som t ex Norge ha svart på vitt invandringens konsekvenser ekonomiskt och socialt, och sedan utgå från det?
    Om man sedan tycker olika, fine, det är så det fungerar i vanliga fall.

    Men när det gäller just invandringen(och några ytterligare kontroversiella frågor) tillåts inte det.

    Om det nu är som du säger, att jag och andra målar fan på väggen i onödan, varför går då inte myndigheter och departement ut med tydlig fakta som visar på motsatsen?

    Arbetslöshetssiffror, kostnader vs intäkter, brottsstatistik, status på invandrare, migrationsverkets arbetssätt, etc etc.

    Varför denna otydlighet och döljande?

    Inte konstigt då att det uppstår tvivel och även konspirationsteorier.

    Over and out!

  36. Har inte alls ingorerat nånting. Du hetsar upp dig lätt verkar det som. Jag såg bara siffran på länken och kom att tänka på att det var en av sakerna vi diskuterade. Inget mer eller mindre.

    ”Självklart vill jag att verkligheten ska vara som du ser den. Att invandringen är ekonomiskt hållbar och till och med positiv.”
    Har jag inte påstått. Jag tyckte bara att dina siffror kändes orimliga. Att invandringen kostar oss pengar känns för mig inte så relevant när vi hjälper människor som behöver det. Sen är allt relativt såklart.

    ”Att invandringen inte ökar brottsligheten. Att majoriteten av människor som kommer hit vill integreras och jobba.”
    Här håller jag inte med dig alls. Brottslighet är för mig en klassfråga. Invandrare slussas in rakt in i underklassen. Inte konstigt att dom skulle bli överrepresenterade där. Självklart är jag övertygad om att majoriteten av människor som kommer till ett nytt land har goda avsikter, precis som vad gäller allt annat i livet. Jag trodde även det fanns en god avsikt långt inne i Ekeroth (även om den var twistad) fram till nu.

    ”Om det nu är som du säger, att jag och andra målar fan på väggen i onödan, varför går då inte myndigheter och departement ut med tydlig fakta som visar på motsatsen?”
    Det var väl det som länken just gällde?

    Hursomhelst, så tycker jag att man får välja vilken synvinkel man vill se den här diskussionen ur. Antingen så går man på som Swedish Dissident gör, ur någon slags sociopolitisk och humanbiologisk synvinkel. Eller talar man om själva hatet. Jag tror inte Ekeroth har en agenda såsom Swedish Dissident verkar ha t.ex. Jag tror, tyvärr, bara att det är rent felriktat hat.

  37. Maria

    ”Lär dig en sak i jakten mot intolerans så uppkommer den största intoleransen.

    Det finns inga mer intoleranta människor än de som jagar efter just tolerans, Bob är ett exempel som har avslöjat sig själv”.

    Jag går bara efter den kognitiva principen:

    Känsla – tanke – handling!

    Om man inte har kontroll över sina känslor så vet man inte vad man gör. Känslorna är där hela tiden men de kan förträngas. Förträngda känslor kallas hysteri och många svåra sjukdomar uppstår ur hysteri.

    Ett exempel på hysteri är till exempel kvinnomisshandel, men det finns många andra exempel också. Dessa svårartade komplex kan inte lösas med mindre än att hysterin upplöses.

    Det är faktiskt mycket bättre att vara medveten om vad man hatar än att förtränga de känslorna. För så fort man kunnat identifiera sitt eget känsloliv så har man i regel svaret på vad man kan göra åt det som trycker en.

    Det är bara pseudopsykologiska charlataner som präster och andra som tramsar till det med att man ska förtränga vissa känslor och istället konvertera dem till kärlek, men vad har det lett till?

    Idag går svenska kyrkan ut och välkomnar muhammedanismen och på ett ställe i Nacka-traken har man börjat med att bygga ihop en kyrka med ett muhammedanstall!

    Man blir totalt förvirrad om man inte tillåter sina känslor. Den kognitiva formeln Känsla – Tanke – handling säger att känslorna leder till tankar som leder till handling. Alltså uppstår inte genomtänkta tankar utan känslor, och de handlingar som blir följden är reflexer istället.

    Att handla på reflex är farligt och galet. Det var där jag nitade Bob, som tyckte att han ville motarbeta hatet han tyckte sig se i demokratirörelsen!

  38. Ja du nitade verkligen mig. Hoppas att du nån gång i framtiden förstår hur man uppför sig bäst i en diskussion för att den andra parten ska bry sig om iallafalll ett enda ord du säger.

  39. Vänta lite, nu när du s att jag är störd så känner jag mig genast mer mottaglig. Skriv det några gånger till så kanske kanske jag till slut kan snappa upp det andra med!

    • Du går i samma klass som folkförrädarna i riksdagen. Om det är så att du sitter i riksdagen och har orkestrerat det här så kommer du snart nog att åtalas för landsförräderi om jag får min vilja igenom, så var lagom stor i truten!

      Det kan också vara så att du jobbar för Expo eller någon annan ländsförrädarorganisation. Var i alla fall beredd på att du ska få löpa gatlopp när vi väl är många nog!

      Du har den kriminelles inställning och det ska vi inte se mellan fingrarna på!

  40. Du har rätt i alla påståena!

  41. sorry, påståendena!

  42. Nu är det jul. Nu ska vi vara extra snälla mot varandra…

    • Pacifismen är imperialismens retorik gentemot det folk de vill kuva. Man ska vara snäll gubevars…

      I helvete heller!

      Vi ska bli allt mer hatiska ju mer landsförräderiet från sjuklövern(nn) tränger igenom i vardagen och vi ska jaga ut dem ur riksdagen och in i fängelserna där de hör hemma.

      Ska man säga till ett folk som är koloniserat och kuvat att vara snälla? Nej, man ska organisera dem i kampen för frihet istället och vi har inte lång tid på oss!

  43. Demokratbloggen, jag håller i huvudsak med dig. Problemet är att hat aldrig är en framkomlig väg här i världen. Hatet för bara elände med sig. Man kan aldrig bekämpa hat med hat. En sådan inställning leder bara till att motståndarna marginaliserar både argumenten och personen/personerna som framför dem.

    En respektfull ton i kombination med sakliga och relevanta argument är en betydligt bättre metod för att vinna gehör för sina åsikter. Det var själva poängen i min föregående kommentar.

    • Hur får du in det i den här kommentaren:

      ”Nu är det jul. Nu ska vi vara extra snälla mot varandra…”

      Du har fastnat för pacifismen och den är skadlig säger jag. Om nu sanningen kommer fram om landsförräderiet i Sverige, orkestrerat av sjuklövern(nn) så ska du få se på hat. Hela folket kommer att sjuda över av hat till dessa landsförrädare, och det leder till att de får avgå.

      Men om de resonerar som dig så kommer de istället att rycka på axlarna och be en stilla bön, för hat löser inga problem.

      Märker du inte att du sitter fast i landsförrädarnas garn? De vill ju inget annat än att folk ska resonera precis som du. Och dessutom – lyssna noga nu – om man inte kan hata förtryck så kan man heller inte älska frihet, eftersom hat och kärlek har samma intensitet.

      Om man inte vet vad ljus är så vet man inte vad mörker heller är, om man inte vet vad sommar är så vet man inte vad vinter är och om man inte vet vad vått är så vet man inte vad torrt är. Det är grunden i dialektiken.

      Man måste kunna behärska hela känsloregistret för att inte vara mentalt handikappad. Man måste kunna hata förtrycket och förtryckarna! Det är viktigt!

  44. Haha jag gillar när du helt plötsligt blir filosofisk och lite känslosam: ”Och dessutom – lyssna noga nu – om man inte kan hata förtryck så kan man heller inte älska frihet, eftersom hat och kärlek har samma intensitet.”

    Gulligt :) ! God Jul på da!

    • Jag är inte muhammedan, så jag tar inte illa upp för en julhälsning. Jag skiter fullständigt i om Allah i underjorden blir förbannad på julen.

      Men psykologi och filosofi är inte din starka sida märker jag, och det kan inte jag rå för!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Join 194 other followers